naar beneden

Scroll

van het jaar 2023
NKC Camperaar

Op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht werd hij verrast met de titel Camperaar van het jaar 2023. Marten de Boer reisde samen met zijn vriend Wouter te Winkel naar de stad Lublin in Oost-Polen om slaapzakken en medicijnen te brengen naar de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Op de terugweg bracht hij met zijn camper twee gevluchte gezinnen naar gastgezinnen in Nederland.

TEKST HANNAH KÖNIG // FOTO'S MARTEN DE BOER,
LÉON GEUIJEN EN WOUTER TE WINKEL

Voor een ander doel

Marten de Boer (55) kocht vier jaar geleden een camper, een zespersoons Hymer B644 met een grote garage. Hij gaat er graag met zijn gezin en vrienden mee op pad, maar voelde direct bij het uitbreken van de oorlog in Oekraïne dat hij zijn kampeerauto ook voor een ander doel wil inzetten: “Ik wilde concrete hulp bieden. Mijn vriend Wouter te Winkel met wie ik elke week padel, vertelde me over Fast Lane Ukraine. Deze vrijwilligersorganisatie uit Amsterdam zocht mensen die bereid waren om hulp te bieden.”

Amsterdam

CAMPER VOL MET SPULLEN
“Mijn vriend en ik besloten om aan te bieden om met mijn camper spullen weg te brengen naar Oekraïne. Het gaf me een goed gevoel om zelf iets te kunnen doen, maar ik vond het ook een avontuur. We laadden de camper vol dekens, slaapzakken, medicijnen en houdbare etenswaren. Binnen drie dagen waren wij, tegelijk met een heleboel andere vrijwilligers met auto’s en busjes op weg naar Polen. In de groepsapp van de stichting hield iedereen elkaar op de hoogte. Zo werden er foto’s van gezinnen die werden opgehaald gedeeld en werd er getipt waar je het beste kon tanken en overnachten.”

Birkau

SPULLEN AFLEVEREN IN LUBLIN
“Op weg naar Polen hebben we één overnachting in de camper gehad. We stonden in de buurt van Birkau met de camper op een groot grasveld en hebben die avond een heerlijke biefstuk met friet voor onszelf gebakken. De volgende dag zijn we verder gereden en hebben we alle spullen afgegeven in Lublin. Bijzonder was dat de man die de spullen inzamelde schaakstukken maakte die hij wereldwijd verkocht. Hij maakte zich erg zorgen om de situatie. Ik heb bij ons vertrek een schaakset van hem gekregen, een mooi aandenken aan onze bijzondere trip.”

PASPOORTEN INGENOMEN
“Ons avontuur werd even heel erg spannend toen we in Lublin werden aangezien voor criminelen en onze paspoorten werden ingenomen. Vrouwenhandel was helaas aan de orde van de dag bij de grenzen en met onze baarden en mutsen maakten we kennelijk een verdachte indruk. Gelukkig liep het met een sisser af en werden we na een paar uur vrijgelaten. Natuurlijk is het niet fijn dat je hulp komt bieden en wordt aangehouden, maar ik snap de voorzichtigheid ook.”

Leipzig

Zamość

VROUWEN EN KINDEREN OPHALEN
“Toen we onze paspoorten weer hadden, reden we verder naar de grens van Polen met Oekraïne. Vlak bij Zamość hebben we nog een nacht in de camper geslapen. We kregen van de stichting een adres waar we twee gezinnen konden ophalen die vervoer nodig hadden naar gastgezinnen in Nederland. Er stapten twee moeders met kinderen bij ons de camper in. We verstonden geen woord van wat ze zeiden, maar lieten ze lekker samen achterin zitten. In zeer gebrekkig Engels en met hulp van Google Translate communiceerden we. We hebben via Spotify Oekraïense muziek geluisterd en geprobeerd er een zo fijn mogelijke rit van te maken.”

Weer thuis

MET JE CAMPER IETS VOOR EEN ANDER DOEN
“We hebben op de terugreis een nacht in een hotel doorgebracht en zijn de volgende dag doorgereden naar Nederland. De Oekraïense kinderen waren zo lief en rustig en speelden kaartspelletjes. Het was heel fijn om de kinderen en hun moeders veilig af te zetten bij de mensen die ze met open armen ontvingen. Hoewel er ook mensen meerdere keren heen en weer zijn gereden, voel ik me vereerd dat ik de titel Camperaar van het jaar 2023 heb gekregen. Ik hoop dat mijn verhaal mensen inspireert om met je camper iets voor een ander te doen. Zelf zou ik het avontuur zo nog een keertje aangaan. En die bokaal krijgt een mooi plekje in mijn camper!”